Blogs

Blog Peter de Vries: De band met Amgen wordt alleen maar sterker

Peter de Vries – De band met Amgen wordt alleen maar sterker

Peter de Vries,
Key Account Sr. Manager

In juli 1991, toen ik nog bij Lederle Nederland werkte, kreeg ik de vraag van ex-Lederle collega Jan van den Brand en de latere General Manager van Amgen Nederland: “Wil jij ook eens komen praten bij Amgen”? Lang verhaal kort: per 1 september 1991 kwam ik in dienst van Amgen Nederland BV. Amgen huurde destijds een etage in Prinsenbeek. We waren met ‘vijf man en een keukentafel’ zoals ik het meestal maar beschrijf. De pioniers die het eerste geneesmiddel op de markt moesten zetten, de bekendheid van Amgen en het vertrouwen in biotechnologische geneesmiddelen moesten opbouwen.

In deze vroege beginjaren van Amgen in Nederland was er nog weinig geregeld en veel moest dus nog worden georganiseerd: ongeveer alle arbeidsvoorwaarden, functieomschrijvingen, procedures op velerlei vlakken en praktische zaken zoals kantoorbenodigdheden waaronder de eerste computers. Internet was er nog niet, evenmin als mobiele telefoons of laptops. Een klein clubje mensen dat in enorm hechte samenwerking met grote inzet aan de slag ging. Je kunt je voorstellen dat ‘teamwork’ een vereiste was.

In de jaren daarna werden zaken steeds professioneler geregeld. Tegen het einde van de 20e eeuw kregen we een tweede product en begin jaren 2000 kwam daar de derde bij, de jaren daarna gevolgd door vele andere innovatieve geneesmiddelen.

In de afgelopen 40 jaar heeft Amgen zich wereldwijd ontwikkeld tot een toonaangevend biotechbedrijf. In Nederland zijn we met name gegroeid door de komst van het Europees productie- en distributiecentrum, waar ook Amgen Nederland in 1996 een plekje kreeg in deze nieuwe vestiging aan het Minervum in Breda. Met momenteel meer dan 680 medewerkers in Breda – ongeveer 110 bij Amgen Nederland en 570 bij Amgen Europe – is het dankzij de voortdurende aanscherping van procedures en processen, maar vooral dankzij alle medewerkers, dat we inmiddels een goed geoliede machine zijn.

De toename van het aantal communicatiekanalen, de stijging van de zorgkosten met nooit aflatende druk op onze sector tot gevolg, de roep om andere financieringsvormen van innovatieve middelen en technieken, de veranderingen in ziekenhuisorganisaties en ziekenhuisfinanciering, de toenemende verplaatsing van zorg naar de thuissituatie etc., zijn een steeds grotere uitdaging voor ons allemaal. Maar in mijn beleving is de teamspirit nooit verdwenen: we moeten het samen doen, voor elkaar klaar staan, onafhankelijk van je functieomschrijving en verantwoordelijkheid. Met een ‘ik-mentaliteit’ kom je er toch op langere termijn niet bij Amgen. Wel met een ‘wij-mentaliteit’. Dit maakt dat ik na bijna 30 jaar nog steeds bij dit bedrijf wil werken. Natuurlijk zijn de arbeidsvoorwaarden ook belangrijk. Die zijn bij Amgen goed geregeld en er wordt door Amgen continu nagedacht waar we nog zouden moeten- en kunnen verbeteren om een Great Place to Work te kunnen blijven.

Wat ik bijzonder aan Amgen vind is dat wij ons van pionier in de jaren ’80 tot wereldwijd toonaangevend biotechbedrijf hebben weten te ontwikkelen met introductie van vele innovatieve geneesmiddelen. En dat wij ondanks sterke groei nog steeds oog houden voor het individu in een cultuur van samenwerking en collegialiteit.

Het lijkt tegenwoordig iets minder gebruikelijk om vele jaren bij hetzelfde bedrijf te blijven. Natuurlijk zijn er individuele overwegingen om dat wel of niet te doen. Ik kan alleen uit eigen ervaring aangeven dat flexibiliteit, vanwege alle veranderingen door de jaren heen, een vereiste is. Maar als je jezelf blijft, open en eerlijk communiceert in het belang van het bedrijf, veel inzet, betrokkenheid en collegialiteit toont, plezier hebt in je werk én voor jezelf weet waar je goed maar ook waar je niet goed in bent, dan wordt gedurende de jaren de betrokkenheid bij- en de band met Amgen alleen maar sterker.